Tubeless padangos – Algirdo nuomonė

Šio netipinio Špikiui straipsnio metu, Algirdas dalinasi savo patirtimi su tubeless apdangomis.

Žmonės dažnai klausia, kodėl aš, ar mūsų kelionių komanda, nenaudoja tubeless padangų ir kokia mano nuomonė apie jas. Realiai, iki praėjusių metų vasaros į šį klausimą konkretaus atsakymo neturėjau, nes niekada jų nebuvau bandęs. Vasarą, įsigijus fat bike’ą, kurio viena iš padangų buvo tubeless, patirties įgijau ir šiandien esu pasiryžęs pasidalinti savo patirtimi. Tiems, kam terūpi greitas ir paprastas atsakymas – man jos nepatinka, aš jų nenaudosiu.

Pradėkime nuo to, kad mano žinios yra labai ribotos ir iš esmės remiuosi tik šio pusmečio patirtimi, tad priimkit šį straipsnį daugiau kaip mano asmeninę nuomonę nei kaip profesionalų patarimą/rekomendaciją.

Taigi, kas tos tubeless padangos ir kuo jos „šustresnės“ už įprastines? Tubeless, kaip pats žodis ir sako – padangos be vidinės kameros. Ant tam skirto (ar tam pritaikyto) ratlankio montuojama tubeless padanga, į vidų pripilama tam tikro lipalo ir galima važiuoti be kameros. To privalumas – kažkiek mažiau svorio, ratas tampa atsparesnis pradūrimams (nes pradūrus padangą, viduje esantis lipalas, užklijuoja nedideles skylutes), dėl to galima važiuoti mažiau pripūsta padanga, taip padidinant dviračio pravažumą ir/ar padarant mynimą komfortiškesniu. Skamba puikiai?!

Gavęs fat-bike‘ą, aš irgi taip pagalvojau ir buvau pasiryžęs ir antrąjį ratą konvertuoti į tubeless‘ą. Ratlankis tam buvo pritaikytas, tad užsisakiau naują padangą, skystį, ventilį, prisižiūrėjau krūva youtube filmukų ir jaučiausi tikru ekspertu!

Gavęs visas reikiamas dalis, išsiardžiau ratą, patikrinau ratlankį, susimontavau ventilį, prisipyliau skysčio ir užsidėjau padangą. Pagrindinis iššūkis, kurį žinojau nuo pradžių buvo rato pripumpavimas. Tubeless padangos turi „užšokti“ ant ratlankio. Tam, kad tai įvyktų joms reikia staigiai paduoti didelį kiekį slėgio. Tai mažesnė problema siauroms (pvz plentinėms) padangoms, bet yra kur kas rimtesnė problema fat bike‘o 4“ pločio padangoms.

Šiam iššūkiui buvau nusipirkęs suslėgto oro talpą, kurią pripumpuoji ir tada gali staigiai visą tą orą išleisti. Prasikankinau kokią valandą vis pompuodamas tą talpą kol galiausiai supratau, kad taip nieko nebus. Pasiėmiau ratą, nuvažiavau į dviračių parduotuvę. Kadangi parduotuvės turi kompresorius, maniau, jiems bus be problemų. Vyrukai prasikankino kokį pusvalandį, deja, nepavyko ir jiems. Konstatavo, jog per silpnas kompresorius. Pabandžiau kitą parduotuvę – tą pati problema. Patarė bandyti automobilių servise. Automobilių servise vyrai patraukiojo pečiais, pabandė, nesigavo ir pasiuntė mane tolyn. Grįžęs namo supratau ką ne taip darė servisas, bet ties tuo momentu buvo ant tiek nusibodęs šitas reikalas, kad tenorėjau susimontuoti atgal kamerą ir važiuoti pasivažinėti dviračiu… Numojęs ranka, tą ir padariau.

Antras vinis į „tubeless karstą“ buvo šiandien, kai atėjęs į rūsį radau padangoje įlindusį didžiulį spyglį, kuris buvo pilnai nuleidęs priekinę (tubeless) padangą. Kadangi šią reikėjo jau keisti, buvau pasiruošęs naują. Galvojau, pasikeisiu, kai sulauksiu pirmo pradūrimo. Pasimokęs iš vasaros istorijos, net neplanavau montuoti tubeless‘o, tačiau paaiškėjo, kad ne vien užmontavimas yra problema.

Pirmiausia, teko gerą pusvalandį paplušėti, kol pavyko nulupti prie ratlankio, grynąja to žodžio prasme prilipusią padangą. Tada savo džiaugsmui pamačiau, jog tas skystis yra apsivėlęs apie visą ratlankį, tad teko šį plauti ir valyti. Senoji padanga tuo tarpu susiklijavo taip, kad jeigu ją būčiau norėjęs panaudoti iš naujo – nesu tikras, kad būtų pavykę. Taip sugaišęs gerokai virš valandos, pasikeičiau padangą.

Šioje vietoje dar turbūt reikėtų paminėti, kad padangų gyvenime esu keitęs tikrai ne vieną, tad šiaip man tai nėra naujiena ar kažkoks didelis iššūkis… Ir taipogi, viskas buvo daroma patogiomis namų sąlygomis, ne lauke. Beje, jeigu visgi skylę pasigautum mynimo metu ir reikėtų lauko sąlygomis ją susitvarkyti, nebūtų kitos išeities kaip montuotis į vidų kamerą, nes lauko sąlygomis tubeless padangų nelabai įmanoma susitvarkyti.

Reziumuojant, atsakiau į klausimą dėl tubeless padangų – jos tikrai ne man ir/ar bent jau tikrai ne fat bike‘ui. Man atrodo per mažai patikima, per daug vargo ir tiesiog per daug komplikuoja paprastą dalyką. Juo labiau nesirinkčiau tubeless padangos kelionei, kur žinai, kad artimiausias dviračių servisas gali būti kad ir už tūkstančio kilometrų…

Kaip ir minėjau tai yra tik mano nuomonė, paremta, galbūt, netipiškai prastos patirties. Žinau, kad yra daug žmonių, kurie labai sėkmingai naudoja tubeless padangas ir yra jomis labai patenkinti.